Przejdź do treści strony

Komunikacja Publiczna 4/2015-2016

Czasopismo: Komunikacja Publiczna Numer wydania: 4/2015-2016 Data wydania: 2016-01-29

Terroryzm w komunikacji publicznej


Terroryzm to planowane i zorganizowane użycie siły lub przemocy psychicznej, podejmowane z pogwałceniem istniejącego prawa, w celu wymuszenia od władz państwowych i społeczeństwa określonych zachowań i świadczeń, często naruszające dobra osób postronnych. Działania terrorystyczne mogą dotyczyć całej populacji, ale najczęściej są one kierowane przeciw jej niewielkiej części, aby zmusić pozostałych obywateli do odpowiednich zachowań.

Ogólnie terroryzm można zdefiniować jako sianie strachu i grozy poprzez terror. Bardziej szczegółowo terroryzm niepaństwowy można zdefiniować jako „nieuzasadnione lub bezprawne użycie siły bądź przemocy wobec osób lub mienia, aby zastraszyć lub wywrzeć przymus na rząd, ludność cywilną lub ich część, co zmierza do promocji celów politycznych, społecznych lub finansowych". Istotą terroryzmu jest to, że przedmiotem działania terrorystycznego są osoby, które nie mają bezpośredniego wpływu na realizację celów, jakie chcą osiągnąć organizacje terrorystyczne. Zatem działania terrorystyczne muszą się charakteryzować znacznym efektem psychologicznym i potencjalnie dużym efektem społecznym i medialnym, aby mogły być skuteczne.

Tak możemy w skrócie zdefiniować działania terrorystyczne i sam terroryzm. Czy transport publiczny jest narażony na takie ataki? Czy naprawdę mamy się czego obawiać? Historia pokazuje, że zamachowcy nie raz dokonywali ataku z wykorzystaniem pojazdów zbiorowego transportu pasażerskiego. Najbardziej jaskrawym przykładem są wydarzenia z Nowego Jorku, Madrytu, Paryża czy Londynu. W bieżącym numerze „Komunikacji Publicznej" Marek Sieczkowski zastanawia się, czy w Polsce również powinniśmy pod tym względem czuć się zagrożeni. Jak pisze autor: „choć Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz specjaliści zajmujący się tematyką terroryzmu podkreślają, że Polska nie jest pierwszoplanowym celem dla organizacji ekstremistycznych, to z uwagi na powagę zagadnienia, nasze zaangażowanie w ramach operacji NATO czy UE, jak również ze względu na nieprzewidywalność działań zamachowców, nie można wykluczyć ataku na terytorium naszego kraju". Zachęcam do zapoznania się z tekstem Marka Sieczkowskiego w dziale „Gorący temat".

Transport publiczny w Pradze jest wygodny, dobrze zorganizowany i tani, dzięki czemu zwiedzając miasto, można zrezygnować z samochodu. Najlepsze rozwiązanie to spacer w połączeniu z metrem i tramwajami. Komunikacja miejska w Pradze jest dobrze zorganizowana, do tego we wszystkich środkach transportu obowiązuje jeden, niedrogi typ biletu. Można na nim jeździć zarówno metrem, autobusem, jak i tramwajem, pociągiem czy kolejką naziemną. Władze Pragi zachęcają do poruszania się po mieście właśnie za pośrednictwem komunikacji miejskiej, ponieważ samochody tkwią w gigantycznych korkach. Sprawniejsze przejazdy oferuje na przykład metro, tramwaje czy kolejka naziemna. Przy stacjach metra zlokalizowano tanie parkingi. O tym, jak kształtuje się oferta przewozowa w stolicy Czech i co się na nią składa, pisze Adam Szuba w artykule: „Praga - układanka elementów jako podstawa kształtowania się dobrej oferty przewozowej". To pierwsza część tekstu o transporcie publicznym w czeskiej Pradze, druga zostanie opublikowana w następnym numerze „Komunikacji Publicznej". Dlaczego transport publiczny w Pradze jest tak dobrze zorganizowany? Na pewno jest on potraktowany priorytetowo. Stosuje się tam minimalizację w sygnalizacji świetlnej dla komunikacji miejskiej, wydzielone torowiska i pasy autobusowe, wydzielone tory do skrętu, duże prędkości komunikacyjne tramwajów.

Od 11 stycznia 2016 roku Śląską Kartą Usług Publicznych można płacić za przejazdy jednorazowe. Wystarczy doładować konto karty wybraną kwotą, a po wejściu do pojazdu przyłożyć ją do czytnika. Dzięki karcie ŚKUP można oszczędzać - elektroniczne bilety są tańsze od ich papierowych odpowiedników! Do wyboru pasażerowie mają dwie taryfy. Nową - odległościową - oraz działającą na takich samych zasadach, jak dotychczasowe bilety papierowe, strefowo-czasową. Więcej o karcie ŚKUP i przejazdach jednorazowych można przeczytać w dziale „Nasze sprawy".

Życzę zajmującej lektury!

 

Artykuly

  • Lepsza komunikacja rewitalizacją?

    Autor: Mateusz Babak, strony: 4

    Rewitalizowane obszary na pewno pozwalają odżywać miastom, ale niezbędny jest też atrakcyjny transport publiczny. Działania związane z komunikacją znacznie trudniej przy tym prowadzić za środki inne niż publiczne.


  • Czy powinniśmy czuć się zagrożeni?

    Autor: Marek Sieczkowski, strony: 8-16

    Wsiadając codziennie do pociągu, metra, autobusu czy tramwaju wierzymy, że szybko i komfortowo dotrzemy do celu naszej podróży. Rzadko kiedy zwracamy jednak uwagę na aspekty bezpieczeństwa. Czy słusznie? Wydarzenia z 11 września 2001 roku oraz zamachy w Paryżu, Madrycie i Londynie uzmysławiają nam, jakim wyzwaniem jest dziś skuteczne przeciwstawienie się zagrożeniom związanym z terroryzmem.


  • Nie trać czasu i wejdź na kartaskup.pl

    Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 17-19

    Portal Klienta karty ŚKUP to nowoczesna i bezpieczna platforma do obsługi karty. Umożliwia między innymi jej doładowanie, zakup i zakodowanie wszystkich rodzajów biletów. O tym, jak korzystać z portalu, opowiada Czesław Zielosko - administrator Przetwarzania danych systemu ŚKUP.


  • Nadchodzi dobry czas dla komunikacji publicznej

    Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 20

    Wraz z początkiem roku jesteśmy świadkami setek obietnic i postanowień noworocznych. Przełom roku przyniesie też kluczowe zmiany, jeśli chodzi o los komunikacji w aglomeracji Katowickiej.


  • Rola KZK GOP w systemie obrony państwa

    Autor: Karolina Lubieniecka-Kocoń, strony: 21-28

    W latach dziewięćdziesiątych XX wieku państwo polskie wydawało się żyć w stanie uśpienia, jeżeli chodzi o sprawy obronności. Ostatnie lata radykalnie zmieniły ten błogi obraz świata. Wojna nie jest abstrakcyjnym zbiorem obrazków z "dalekich krajów", ale wydarzeniem, które dzieje się blisko, w sąsiednim państwie. Wojna nie jest zjawiskiem angażującym jedynie siły zbrojne danego państwa. Jest wydarzeniem totalnym, angażującym każdego obywatela.


  • Praga - układanka elementów jako podstawa kształtowania dobrej oferty przewozowej

    Autor: Adam Szuba, strony: 29-35

    Systemem praskiego transportu zarządza ROPID (Regionalny organizator zintegrowanego transportu w Pradze), który ściśle współpracuje z największym praskim operatorem oraz z mniejszymi, prywatnymi przewoźnikami, którzy w większości przypadków obsługują linie autobusowe o drugorzędnym znaczeniu.


  • Multimodalność transportu publicznego w Filadelfii

    Autor: Piotr T. Nowakowski, strony: 36-43

    Filadelfia położona jest na północno-wschodnim wybrzeżu USA, w stanie Pensylwania, u ujścia rzeki Delaware do Oceanu Atlantyckiego. Za transport publiczny w tym ponad 1,5 milionowym mieście i jego okolicach odpowiada zasadniczo spółka o nazwie Southeast Pennsylvania Transportation Authority (SEPTA)...


  • Targi Kolejowe TRAKO 2015

    Autor: Katarzyna Lesińska, strony: 45-47

    Od 22 września branża transportu szynowego przeżywała swoje święto. W Europejskim Dniu bez Samochodu rozpoczęły się bowiem 11. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2015.


  • Karta Warszawiaka ma już dwa lata

    Autor: Igor Krajnow, strony: 48-50

    Choć odbyła się bez fety - nie było tortu, dmuchania świeczek ani wylewnych życzeń - Karcie Warszawiaka "stuknęła" już druga rocznica. Z tej okazji warto podsumować, jak ta jedna z pierwszych miejskich kart "lojalnościowych", oferujących mieszkańcom płacącym podatki w stolicy szereg zniżek, przyjęła się wśród warszawiaków i jakim cieszy się zainteresowaniem. Tym bardziej, że kartę czekają już niebawem pewne zmiany.


  • Jakość usług krakowskiego MPK doceniona w kraju i w Europie

    Autor: Marek Gancarczyk, strony: 51-53

    Dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie najważniejszym zadaniem jest zapewnienie pasażerom jak największego komfortu i bezpieczeństwa podczas podróży. Dzięki licznym inwestycjom, które realizuje krakowski przewoźnik, krakowianie i turyści mają do dyspozycji nowoczesny, wygodny i bezpieczny tabor.


  • Bilety krótkookresowe na karcie ŚKUP

    Autor: Anna Koteras, strony: 54-55

    Od 11 stycznia 2016 roku kartą ŚKUP można płacić za przejazdy jednorazowe. Wystarczy doładować konto karty wybraną kwotą, a po wejściu do pojazdu przyłożyć ją do czytnika. Dzięki karcie ŚKUP można oszczędzać - elektroniczne bilety są tańsze od ich papierowych odpowiedników!


  • Sarganska Osmica: kolejka pokręcona niczym bałkańska historia

    Autor: Michał Wroński, strony: 56-63

    Widziana z góry przypomina olbrzymią ósemkę. Czyli osmicę, bo tak właśnie określa się tę cyfrę w języku serbskim. Dla fanów twórczości Emira Kusturicy jest miejscem magicznym. Dla pasjonatów kolejnictwa również, pod warunkiem że... wiedzą oni o jej istnieniu. A z tym już bywa różnie. Choć bowiem Sarganska Osmica zyskuje sobie coraz większą popularność, to jednak wciąż pozostaje raczej smakowitą atrakcją dla wtajemniczonych. A szkoda.


  • Złoty pociąg do podróży

    Autor: Emil Markowiak, strony: 65

    Czas na omówienie strony przewoźnika o znacznie szerszym zasięgu niż to miało miejsce dotychczas w tej rubryce, bo o zasięgu co najmniej ogólnopolskim. PKP Intercity to w praktyce jedyny dalekobieżny przewoźnik kolejowy w Polsce.


  • Powrót na peron piąty

    Autor: Michał Wroński, strony: 66

    Podobno nic dwa razy się nie zdarza. Tak przynajmniej twierdziła Wisława Szymborska. Słynna noblistka w tym przypadku raczyła się jednak pomylić. Być może z rzadka jeździła koleją i stąd taka optymistyczna diagnoza. Bo na kolei właśnie pewne sytuacje notorycznie się powtarzają. Zwłaszcza kompromitujące "wtopy" na własne życzenie


Ostatnie wydania

1/2017

1/2017

4/2016

4/2016

3/2016

3/2016

2/2016

2/2016

Ten serwis używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki zmień jej ustawienia.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza akceptację stosowania plików cookies.
Informacja o plikach cookies.

Akceptuję