Przejdź do treści strony

Komunikacja Publiczna 1/2016

Czasopismo: Komunikacja Publiczna Numer wydania: 1/2016 Data wydania: 2016-07-14

W pierwszym numerze „Komunikacji Publicznej” szczegółowo opisujemy Śląską Kartę Usług Publicznych. Prace nad system rozpoczęły się ponad 6 lat temu, w tej chwili trwa akcja przechodzenia na jeden spójny elektroniczny system biletowy. W związku z tym obecnie wycofywane ze sprzedaży są papierowe bilety okresowe.


Co miesiąc sprzedaje się ich ok. 120 tysięcy sztuk, dlatego też kolejne ich rodzaje likwidowane są sukcesywnie, zgodnie z przyjętym harmonogramem, od początku maja br. Mimo szeroko zakrojonej akcji informacyjnej i możliwości wyrabiania karty z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, nie udało się uniknąć sytuacji, w której gros pasażerów po swoje karty wybrało się w ostatnich dniach maja, czego skutkiem stały się niestety zatory w punktach obsługi, zwłaszcza tych umiejscowionych w centrach miast. Warto przypomnieć, że pierwszy etap uruchamiania całego systemu rozpoczął się 1 października 2015 roku. Użytkownicy mogli wówczas zamówić swoją kartę ŚKUP. W ciągu kolejnych miesięcy sukcesywnie wdrażano kolejne funkcjonalności. Obecnie wydano już ponad 80 tysięcy kart i zakłada się, że jesienią system będzie powszechnie używany w pojazdach komunikacji miejskiej. Projekt od samego początku budzi duże emocje zarówno wśród pasażerów, jak i mediów. Jego złożoność, wielość funkcji oraz obszar, na jakim działa, potęgują trudności pojawiające się przy tego typu operacjach, niemniej jego wdrażanie powoli dobiega końca. 

KZK GOP przygotowuje się również do rozbudowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Istniejący system ma zostać rozszerzony, dzięki środkom z Unii Europejskiej, w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Pierwszy, pilotażowy system został oddany do użytku w roku 2014. Na chwilę obecną obejmuje on 72 tablice informacyjne na 35 zespołach przystankowych w 6 miastach. Projekty jego rozbudowania zakładają integrację z MZK Tychy, a w jego ramach na terenie obsługiwanym przez KZK GOP zostaną zamontowane tablice na kolejnych 400 przystankach o najlepszych parametrach wymiany pasażerów i liczby linii, które je obsługują. O szczegółach przeczytać można w artykule autorstwa Anny Mercik.

Do najważniejszych wydarzeń bieżącego roku niewątpliwie będą należeć obchody Światowych Dni Młodzieży. Impreza ta stawia również wyzwania przed organizatorami komunikacji. W czasie obchodów w samym tylko Krakowie planowane jest skierowanie do ruchu o około 50 procent więcej tramwajów (w stosunku do wakacyjnego dnia roboczego, natomiast w stosunku do dnia wakacyjnego świątecznego wzrost ten wyniesie ok. 90 procent). W przypadku autobusów będzie to więcej o ok. 42 procent w stosunku do wakacyjnego dnia roboczego i ok. 235 procent więcej w stosunku do wakacyjnego dnia świątecznego. Miasto pracuje nad wytyczeniem dodatkowych buspasów, podziałem centrum na strefy oraz rozwiązaniami taryfowymi. Logistyczne rozwiązania przygotowane dla Krakowa opisuje w swoim tekście Marek Gancarczyk.

Impreza tej rangi, co Światowe Dni Młodzieży, będzie oddziaływać również na miasta aglomeracji katowickiej. Kilka tysięcy pielgrzymów przyjeżdża na Śląsk z kilkudniowym wyprzedzeniem. Tu będą zakwaterowani, organizowane są dla nich różnego rodzaju wydarzenia, poruszać się będą po terenie niemal całego województwa. W związku z tym także KZK GOP przygotowuje się do zabezpieczenia zwiększonych potrzeb transportowych na ten okres, planując dodatkowe linie i połączenia.

Bezzałogowe statki powietrzne, potocznie nazywane dronami, stanowią obecnie najbardziej innowacyjny dział gospodarki. O uwarunkowaniach prawnych dotyczących ich wykorzystania, możliwościach, jakie stwarzają, również w kontekście użycia ich jako elementów zarządzania ruchem i optymalizacji sterowania jego potokami w mieście, a nawet w przemyśle, transporcie i obronności kraju piszą naukowcy pracujący na Politechnice Śląskiej Andrzej Fellner, Adam Mańka oraz Radosław Fellner.

Zachęcamy do lektury kolejnego numeru „Komunikacji Publicznej".

 

Artykuly

  • Czy (jak) ŚKUP działa?

    Autor: Mateusz Babak, strony: 4

    Czy Śląska Karta Usług Publicznych działa? Czy system jest wygodny? Co można w nim poprawić? Czy był konieczny? W półrocze funkcjonowania ŚKUP można pokusić się o częściową analizę.


  • ŚKUP działa pełną parą

    Autor: Anna Koteras, strony: 8-15

    Od października 2015 r. trwa uruchamianie systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy (do czerwca br.) wydano ponad 100 tysięcy kart. W trakcie wakacji ma zakończyć się proces wycofywania z dystrybucji papierowych biletów okresowych.


  • Martwi mnie brak biletu wspólnego, nie papierowego

    Autor: Michał Wrońki, strony: 16

    Siedem minut - tyle dokładnie trwała moja przygoda z wyrobieniem Śląskiej Karty Usług Publicznych. Dwie minuty zajęło złożenie wniosku, a na odbiór, wpisanie i potwierdzenie hasła, tudzież wszelkie inne formalności poświęciłem minut pięć. I tyle.


  • Quo vadis, Śląska Karto Usług Publicznych?

    Autor: Waldemar Rokicki, strony: 17-21

    Projekt ŚKUP pracuje już pełną parą. Największy w Polsce, nowoczesny system biletowy wystartował na dobre. I po siedmiu miesiącach można powiedzieć, że KZK GOP wyciągnął wnioski ze startu systemu PEKA w Poznaniu. Problemy poznańskie związane były na przykład z niedziałającymi w nowym systemie automatami, błędnymi poborami opłat, kolejkami i słabą edukacją pasażerów. Na Śląsku spektakularnych wpadek nie ma, choć system jest ponad trzykrotnie większy i dużo bardziej rozbudowany funkcjonalnie.


  • Odszkodowanie za utracone zyski

    Autor: Anna Knapik, strony: 22-26

    Czy przewoźnik może dochodzić zapłaty w związku z powierzeniem przez gminę wykonywania usług przewozowych podmiotowi wewnętrznemu?


  • System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w KZK GOP

    Autor: Anna Mercik, strony: 27-31

    Na przełomie XX i XXI wieku nowym kierunkiem projektowym, którego celem jest lepsze zaspokajanie potrzeb osób poruszających się w miastach, są inteligentne systemy transportowe, znane pod akronimem ITS.


  • Samochód czy autobus?

    Autor: Wojciech Bąkowski, strony: 32-34

    Demografia rodziny a popyt na komunikację publiczną


  • Drony - bezpieczeństwo i zagrożenia

    Autor: Andrzej Fellner, Adam Mańka, Radosław Fellner, strony: 35-40

    Bezzałogowe statki powietrzne (BSP), zwane potocznie dronami (z ang. truteń, brzęczenie) lub w Europie RPAS (Remotly Piloted Aircraft Systems), a w USA - UAV (Unmanned Aerial Vehicle) stanowią aktualnie najbardziej innowacyjny dział gospodarki. Analitycy rynkowi wskazują, że szybkość rozwoju tej gałęzi przemysłu jest obecnie większa niż w przypadku branży komputerowej czy IT.


  • Maszyny nie muszą zarabiać

    Autor: Marek Sieczkowski, strony: 41-44

    Czy wsiadłbyś do autobusu bez kierowcy? Czy miałbyś odwagę oddać swoje bezpieczeństwo w ręce nowoczesnych technologii? Choć odruchowo odpowiadamy "nie", to jednak coraz częściej spotykamy się z rozwiązaniami, w których mamy do czynienia z automatami. Czy człowieka w pełni zastąpi maszyna?


  • Koniec e-palenia w komunikacji miejskiej

    Autor: Aleksander Kierecki, strony: 45

    Sejm pracuje nad rządowym projektem nowelizującym Ustawę o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Nowe przepisy, oprócz dostosowania ich do wymogów unijnych, zawierają także rozwiązania, które mają uregulować kwestię elektronicznych papierosów.


  • Jak poruszać się po Krakowie podczas Światowych Dni Młodzieży?

    Autor: Marek Gancarczyk, strony: 46-51

    Zwiększona liczba tramwajów i autobusów, dodatkowe buspasy, częstsze kursy oraz specjalne linie korytarzowe dowożące pielgrzymów na spotkania - to najważniejsze rozwiązania komunikacyjne przygotowane na okres Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.


  • Światowe Dni Młodzieży w aglomeracji katowickiej

    Autor: Anna Koteras, Grzegorz Rutkowski, strony: 52-55

    Światowe Dni Młodzieży to spotkanie, które zostało zaplanowane na kilkanaście dni. W tym roku główne wydarzenia odbędą się w Krakowie, jednak w okresie je poprzedzającym trwać będą "Dni w Diecezjach", podczas których młodzież z całego świata będzie przebywać na terenie miast naszego kraju, będącego gospodarzem spotkania.


  • Kraków praktycznie O ŚDM

    Autor: Jarosław Jędrysik, strony: 56

    Z okazji Światowych Dni Młodzieży miejski portal Kraków.pl uruchomił podstronę z praktycznymi informacjami dla pielgrzymów i mieszkańców, dotyczącymi komunikacji publicznej, organizacji ruchu, pomocy medycznej oraz oferty turystycznej, kulturalnej i gastronomicznej.


  • Tramwajowy problem Katowic. Jak przekonać protestujących?

    Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 57

    Zapowiada się ciekawe case study dla wszystkich samorządowców, planujących trudne inwestycje. Oto bowiem Katowice zdecydowały się zbudować linię tramwajową, która zahaczy o tereny leśne i już musi radzić sobie z protestami mieszkańców.


  • Era autobusów gazowych

    Autor: Jerzy Gościński, Patryk Tuziger, strony: 58-61

    Gaz ziemny to paliwo kopalniane, którego podstawowym składnikiem jest metan. Jest on coraz powszechniej stosowany jako paliwo w gospodarstwach domowych, kotłach i piecach przemysłowych. Coraz częściej wykorzystywany jest także jako źródło napędowe w motoryzacji, w tym przede wszystkim w pojazdach komunikacji miejskiej. Takie autobusy pojawiły się już na pierwszych liniach, których obsługę zleca KZK GOP.


  • Tory stają się trendy

    Autor: Dominika Wojniak, strony: 62-63

    W Lizbonie mają status kultowy. Niekoniecznie dzięki najnowszej technologii, ale dlatego, że są pełne wdzięku. Tramwaje dziś to nie tylko sentymentalna podróż do przeszłości. To kierunek, w którym zmierza świat - z samochodów przesiada się na tory. W Polsce jeszcze trudno mówić o takim trendzie, choć z każdym rokiem transport szynowy nabiera przyspieszenia.


  • Brzmi jak bajka?

    Autor: Dominika Wojniak, strony: 64-66

    Jakie efekty przyniosła największa od lat modernizacja sieci tramwajowej w aglomeracji katowickiej oraz dlaczego tramwaje są potrzebne w miastach, mówią przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie SA: Tadeusz Freisler, prezes zarządu, oraz Bolesław Knapik, dyrektor inwestycji i infrastruktury.


Ostatnie wydania

4/2016

4/2016

3/2016

3/2016

2/2016

2/2016

Ten serwis używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki zmień jej ustawienia.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza akceptację stosowania plików cookies.
Informacja o plikach cookies.

Akceptuję