Przejdź do treści strony

Komunikacja Publiczna 2/2016

Czasopismo: Komunikacja Publiczna Numer wydania: 2/2016 Data wydania: 2016-08-31

Okres urlopowy już wprawdzie poza nami, jednak wakacyjne klimaty przywołujemy w drugim w tym roku numerze „Komunikacji Publicznej".


Niekonwencjonalny sposób na urlop opisują w swoim artykule Zofia i Stefan Zubczewscy. Małżeństwo dziennikarzy, znani w całym kraju propagatorzy turystyki barkowej opisują, w jaki sposób można podróżować kanałami przecinającymi niemal całą Europę. Barka to dzisiaj mało popularny środek transportu. Do jego zalet należy zaliczyć to, że nie wymagają one ani dużych nakładów finansowych, ani specjalnych uprawnień, a zapewniają możliwość poznania wielu ciekawych miejsc. I choć obecnie kanały wykorzystywane są głównie jako gałąź turystyki, jednakże kiedyś pełniły ważną rolę w transporcie towarowym. Obecnie coraz częściej dostrzega się ich potencjał i powstają plany reaktywacji tych szlaków. O historii i planach związanych z przyszłością Kanału Gliwickiego, który znów może stać się ważnym szlakiem w przewozie towarów pisze z kolei Jerzy Gościński.

W wywiadzie udzielonym „Komunikacji Publicznej" prof. Robert Tomanek, nowo wybrany rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach bezlitośnie rozprawia się z mitem  komunikacji „dobrej, bo taniej". W tekście przeczytać można, czym naprawdę powinien cechować się nowoczesny i konkurencyjny transport publiczny i na co zarówno politycy, jak i organizatorzy oraz przewoźnicy naprawdę powinni zwracać uwagę.

Niewątpliwie bardzo ważną sprawę porusza w swoim tekście Anna Knapik. W kwietniu 2016 roku w Sądzie Okręgowym w Łodzi zapadł istotny dla przewoźników komunikacji publicznej wyrok. Zasądzono zadośćuczynienie i rentę od przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej na rzecz pasażerki, która została wypchnięta z tramwaju przez nieustaloną osobę. Sąd uznał, że przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka za obrażenia pasażerów spowodowane w czasie podróży przez niezidentyfikowane osoby trzecie i zasądził przysługujące odszkodowanie. O szczegółach można przeczytać w dziale „Analizy i opinie".

O historii i przyszłości transportu piszą z kolei w swoich tekstach Marek Sieczkowski oraz Karolina Lubieniecka-Kocoń. Ludzka potrzeba przemieszczania się generuje nieustanny rozwój. Od pieszych wędrówek poprzez możliwość wykorzystania zwierząt po silniki parowe aż do najpopularniejszych obecnie aut spalinowych, których miejsce już powoli zajmują obecnie pojazdy napędzane gazem, czy prądem, aż do wydawałoby się futurystycznego projektu Elona Muska - hyperloop.

Z sondażu TNS wynika, że prawie połowa Polaków ma jakieś zwierzę. Choć najpopularniejszymi pupilami są psy, pomysłowość ludzka w kwestii hodowania zwierzaków bywa nieograniczona. Mieszkają z nami koty, gryzonie, gady, ptaki, pajęczaki, ryby, ostatnio popularność jako zwierzaki domowe zdobywają świnie... I przedstawiciele tych ulubieńców często przewożeni są transportem publicznym. Michał Wroński wykonał benedyktyńską wręcz pracę, porównując przepisy obowiązuje w komunikacji miejskiej w 16 miastach wojewódzkich oraz w PKP Intercity i regionalnych spółkach kolejowych. I jak się okazuje, wszyscy organizatorzy i przewoźnicy dostrzegają podróżnych, którym towarzyszą zwierzęta, natomiast przepisy mówiące o ich transporcie są niejednorodne i niejednokrotnie pozostawiają pole do szerokich (nad)intepretacji.

O znaczeniu dobrych projektów w transporcie publicznym pisze Agnieszka Gromotka ze Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Wbrew pozorom dobrego designu nie powinno być widać. Jego nadrzędną rolą jest użyteczność. Dobrze zaprojektowana wiata, tabliczka z rozkładami jazdy czy infografika spełnia swoją rolę, czyli zapewnia ochronę przed warunkami atmosferycznymi, pozwala szybko zorientować się, kiedy przyjedzie oczekiwany przez nas pojazd czy wskazuje, w którą stronę iść, aby dostać się w wybrane miejsce.

Na koniec, wracając do klimatów urlopowych, prezentujemy tekst Radosława Gielo, który opisuje komunikację na malowniczej Majorce. Atrakcją wyspy jest możliwość odbycia klimatycznej podróży zabytkowym, ponad 100-letnim tramwajem, który jest turystyczną atrakcją. Po wyspie można poruszać się także komunikacją kolejową, a w stolicy kursuje otwarte w 2007 roku metro. I mimo że Majorkańczycy są dumni ze swoich autobusów, dla przyjezdnych ten środek transportu to najczęściej źródło frustracji i skarg - na wyspie brakuje tablic z informacją o chociażby częstotliwości kursowania autobusów na danej trasie.

Oddając w Państwa ręce kolejny numer „Komunikacji Publicznej" mamy nadzieję, że stanie się on inspirującą lekturą.

Artykuly

  • W oczekiwaniu na polski autobus elektryczny

    Autor: Mateusz Babak, strony: 4

    Setki autobusów miejskich kupią w najbliższych latach polskie samorządy. Wykorzystają do tego między innymi unijne środki - z programów krajowych oraz regionalnych. Nowością będzie skala zakupów pojazdów elektrycznych (niezależnie od tramwajów) oraz hybrydowych.


  • Barka - transport (nieco) zapomniany

    Autor: Zofia Zubczewska, Stefan Zubczewski, strony: 8-11

    Cała Europa pokryta jest siecią dróg wodnych. Są to sztucznie wykopane kanały, łączące się z wielkimi rzekami i przecinające jeziora. Płynąc nimi z Polski, można dotrzeć do największych europejskich miast: Berlina, Amsterdamu, Paryża, Wenecji, Nancy i wielu innych.


  • Kanał ze słoniny

    Autor: Jerzy Gościński, strony: 12-13

    Historia budowy i rewitalizacji Kanału Gliwickiego oraz plany jego rozwoju.


  • Doświadczenie w zarządzaniu uczy pokory

    Autor: Anna Koteras, strony: 14-16

    Czym cechuje się dobra komunikacja publiczna? Czy popularne ostatnio tezy o "darmowym" transporcie czy jednym bilecie są remedium na malejącą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej? O tym, a także o wyzwaniach stojących przed uczelniami wyższymi i zbliżającym się jubileuszu 80-lecia Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, z profesorem Robertem Tomankiem, nowo wybranym rektorem Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, rozmawia Anna Koteras.


  • Papieski tramwaj

    Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 17

    Wizytę Ojca Świętego Franciszka będziemy wspominać długo. Tak jak Światowe Dni Młodzieży. Na tych łamach warto zwrócić uwagę na pewne wydarzenie z 28 lipca. Papież jechał tego dnia przez miasto tramwajem.


  • Nie tylko najniższa cena

    Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 18-23

    Znaczenie pozacenowych kryteriów ofert na zakup pojazdów komunikacji publicznej.


  • Pasażer wypchnięty z tramwaju przez nieustaloną osobę - odpowiada przewoźnik

    Autor: Anna Knapik, strony: 24-25

    W dniu 25 kwietnia 2016 roku zapadł niekorzystny dla przewoźników wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi, którzy utrzymał w mocy wcześniejszy wyrok Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia, zasądzający zadośćuczynienie i rentę od przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej na rzecz pasażerki, która została wypchnięta z tramwaju przez nieustaloną osobę. Sąd uznał, że przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka za obrażenia pasażerów spowodowane w czasie podróży przez niezidentyfikowane osoby trzecie.


  • O komunikacji też trzeba uczyć

    Autor: Hubert Kołodziejski, strony: 26-29

    Promocja pasażerskich dobrych manier i bezpiecznej podróży komunikacją publiczną na przykładzie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.


  • Miłe gesty dla kierowców. Dlaczego nie dla pasażerów?

    Autor: Michał Wroński, strony: 30

    O tym, dlaczego przewoźnicy i organizatorzy transportu publicznego bardziej hołubią kierowców aniżeli swoich własnych, wiernych, niezmotoryzowanych pasażerów.


  • Samorządy potrzebują transportowej strategii

    Autor: Wojciech Bąkowski, strony: 31-33

    Wszelkie rozważania o zmianach w publicznym transporcie miejskim należy rozpoczynać od ustalenia źródeł generujących wielkość popytu w perspektywie nadchodzących lat. Popyt wskazuje, jakie zmiany po stronie podaży należy wprowadzić. Ustalenie z kolei podaży jest istotne, ponieważ wymaga nakładów finansowych, niezależnie od tego, czy popyt wzrasta, czy maleje.


  • Co właściwie nas napędza?

    Autor: Marek Sieczkowski, strony: 34-37

    Mięśnie, ropa, węgiel, gaz, prąd czy słońce?


  • Hyperloop - alternatywny transport

    Autor: Karolina Lubieniecka-Kocoń, strony: 38-41

    Hyperloop to promowana przez Elona Muska koncepcja transportu międzymiastowego nowej generacji, który zagwarantowałby prędkość przemieszczania się na poziomie 1100 km/h


  • Zwierzaki - nasi współtowarzysze podróży

    Autor: Michał Wroński, strony: 42-47

    Pies, kot, złota rybka, czyli miejsce zwierząt w komunikacji miejskiej.


  • Strumień euro na transport publiczny

    Autor: Mateusz Babak, strony: 48-52

    Środki unijne w obecnej perspektywie są bardziej precyzyjnie kierowane niż wcześniej. Nie ułatwia to samorządzom wspierania nimi zadań, które uważają za najpilniejsze. Nowa konstrukcja funduszy UE pozwala jednak godzić europejskie trendy z potrzebami. Do tego stopnia, że w województwie śląskim samorządy dostaną setki milionów złotych na transport miejski


  • Autobusowe szaleństwo zakupowe

    Autor: Patryk Tuzgier, strony: 53-54

    Perspektywa unijna 2014-2020 to ostatnia szansa na uzyskanie zewnętrznych pieniędzy, które pozwolą przewoźnikom autobusowym wymienić tabor na szeroką skalę. Jeśli teraz nie wykorzystają swojej szansy, to za parę lat będzie im zdecydowanie trudniej kupić nowe pojazdy. Nic więc dziwnego, że rok 2016 stoi taborowymi przetargami.


  • Autobusowy Dworzec Online

    Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 55

    Integracja w publicznym transporcie zbiorowym to jeden z aspektów poprawiających jego jakość, a tym samym zachęta do korzystania z tego rodzaju usług. Jednym ze sposobów integracji jest możliwość wyszukania połączeń oraz zakup biletu poprzez platformę internetową, zawierającą ofertę różnych przewoźników. Taką platformą jest witryna internetowa dworzeconline.pl


  • Zdjęte buty śmieją się z naszych skarpetek

    Autor: Anna Zakrzewska, strony: 56-57

    Pociąg to miejsce publiczne. Obowiązują w nim zasady kulturalnego zachowania, o których zdarza się, że pasażerowie nie pamiętają. Wchodząc do pociągu, wiele osób zapomina, że w podróży będą im towarzyszyć inni. Akcja "Strefa kulturalnego podróżowania", przeprowadzona przez PKP Intercity, ma na celu przypomnieć pasażerom uniwersalne zasady dobrych manier.


  • Komunikacja dobrze zaprojektowana

    Autor: Angelika Gromotka, strony: 58-62

    Żyjemy w świecie zaprojektowanym. Proces projektowy lub jego efekt nazywamy designem. Design kojarzy się zazwyczaj z czymś ładnym, ale dobry design nie jest, wyłącznie kategorią estetyczną - oznacza przede wszystkim funkcjonalność, odpowiadającą na potrzeby użytkownika.


  • Majorka - pomarańczowa podróż do przeszłości

    Autor: Radosław Gielo, strony: 63-66

    Drewniana klamka drzwi do przedziału delikatnie się zatrzaskuje. Zabytkowy pociąg powolutku wyrusza z Palma de Mallorca w kierunku pasma górskiego Serra de Tramuntana. Naszym celem jest miasteczko Soller. Przenosimy się 100 lat wstecz, kiedy kolejką wąskotorową transportowano pomarańcze do tego portu i dalej, do różnych zakątków Hiszpanii i Europy.


Ostatnie wydania

3/2017

3/2017

2/2017

2/2017

1/2017

1/2017

4/2016

4/2016

Ten serwis używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki zmień jej ustawienia.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza akceptację stosowania plików cookies.
Informacja o plikach cookies.

Akceptuję