Przejdź do treści strony

Komunikacja Publiczna 3/2016

Czasopismo: Komunikacja Publiczna Numer wydania: 3/2016 Data wydania: 2016-11-08

Ekologia a komunikacja miejska


Tematy dotyczące alternatywnych środków napędu i ochrony środowiska są w ostatnim czasie często podnoszone. Coraz większą popularność zdobywają rozwiązania, które mają być o wiele bardziej ekologiczne od tych stosowanych tradycyjnie. Tematem tym zajął się Laszlo Rakasz, który w swoim tekście „Alternatywne środki napędu. Jak dobrze wybrać?" poddał analizie dostępne na rynku propozycje: autobusy elektryczne, hybrydowe, na ogniwo paliwowe oraz gazowe. W artykule omówione zostały ich wady i zalety, badaniu poddano koszty oraz przewidywane korzyści z ich użytkowania.

O autobusach elektrycznych pisze w swoim eseju również prof. Wojciech Bąkowski. Profesor zdecydował się na ciekawą analogię - porównuje zmiany, jakie mogą zajść w strukturze całej infrastruktury i zaplecza producentów i użytkowników autobusów elektrycznych do zmian, jakie przyniosło uruchomienie tramwaju elektrycznego. Jaki zatem los czeka w najbliższych latach producentów pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi i przewoźników, którzy je eksploatują? Czy mogą być one tak samo rewolucyjne jak te, które nastąpiły po wyparciu z miast tramwajów konnych? Zapraszam do lektury tekstu „Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność!".

Wprowadzona wraz z systemem Śląskiej Karty Usług Publicznych zasada check-in - check-out budzi wiele kontrowersji. Z jednej strony, uzyskane dzięki każdorazowej rejestracji dane są nieocenionym źródłem informacji, dzięki którym można będzie lepiej zarządzać całym systemem komunikacyjnym. Pozwolą też, co będzie jedną z ważniejszych ich funkcji, na bardziej precyzyjne rozliczenia z miastami, które tę komunikację finansują. Z drugiej strony, mamy obawy pasażerów, którzy muszą zmienić swoje przyzwyczajenia komunikacyjne, ale także wyrażają obawy o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. O procesie wprowadzania tej zasady, przesłankach wpływających na podjęcie takiej decyzji oraz o zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem danych osobowych pisze w tekście „Rejestracja wejścia i wyjścia w pojazdach komunikacji miejskiej KZK GOP" Anna Urbanek.

Kiedy organizator komunikacji ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowe wykonanie konkretnego kursu? Czy w takich przypadkach pasażer ma prawo żądać zwrotu kosztów poniesionych na przykład na taksówkę? Odpowiedź oraz szczegółową analizę wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach właśnie w takiej sprawie można znaleźć w artykule mec. Jędrzeja Klatki „Organizator nie zawsze odpowiada za spóźnienie autobusu".

Od 28 lipca 2016 roku obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień Publicznych. Konieczność zmian w zakresie regulacji dotyczących przepisów prawa zamówień publicznych wiąże się z obowiązkiem implementacji do krajowego porządku prawnego odpowiednich dyrektyw unijnych - o tych zmianach szczegółowo można przeczytać w artykule dr Agnieszki Piwowarczyk „Ma być prościej i elastyczniej".

O rozwiązaniach w zakresie zarządzania bezpieczeństwem oraz strategiach dynamicznego zarządzania potokami pasażerskimi piszą w swoich tekstach dr inż. Adam Mańka i dr inż. Ilona Mańka oraz dr Grzegorz Karoń. W pierwszym z artykułów można się zapoznać z metodami analizy ryzyka, narzędziami służącymi do zapewnienia bezpieczeństw i sposobach  szacowania ryzyka wystąpienia zagrożeń, przewidywania ich ewentualnych konsekwencji oraz wprowadzaniu działań mających na celu zapobieganie im lub łagodzenie skutków ich występowania. W drugim z artykułów przedstawiono strategie dynamicznego sterowania i zarządzania ruchem w systemach transportowych oraz wybrane strategie dynamicznego zarządzania ruchem, których celem jest przede wszystkim zarządzanie i sterowanie potokami ruchu w warunkach zakłóceń jego płynności.

Oddając w Państwa ręce trzeci w tym roku numer „Komunikacji Publicznej", mamy nadzieję, że będzie on interesującą lekturą.

 

Artykuly

  • Integracja - potrzeba, nie moda

    Autor: Mateusz Babak, strony: 4

    Integrowanie (w miarę możliwości) rozkładów różnych środków transportu to złożona sprawa, dla specjalistów. Bardziej "polityczne" jest integrowanie taryf, zmierzające do umożliwienia podróży - optymalnie - w jednym systemie opłat. Narzekanie w regionie na brak wspólnego biletu słychać od ćwierćwiecza; nie pomogła ŚKUP, nie wiadomo, czy pomoże utworzenie tzw. metropolii


  • Alternatywne środki napędu. Jak Dobrze wybrać?

    Autor: Laszlo Rakasz, strony: 8-11

    Jak mądrze zaplanować inwestycje taborowe pod względem ekonomicznym i zastanowić się nad bilansem ekologicznym?


  • Rejestracja wejścia i wyjścia w pojazdach komunikacji miejskiej KZK GOP

    Autor: Anna Urbanek, strony: 12-18

    Przesłanki wdrożenia i zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych osobowych


  • Dzień bez samochodu. Dlaczego w autobusie jest pusto?

    Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 19

    Ten felieton piszę 23 września. Dzień wcześniej można było za darmo jeździć autobusami, tramwajami i pociągami. Autobusy w Katowicach były puste, a korki takie same, jak w każdy inny dzień.


  • Organizator nie zawsze odpowiada za spoźnienie autobusu

    Autor: Jędrzej Klatka, strony: 20-22

    Autobusy się spóźniają. Nie da się tego uniknąć Czasami przez spóźnienie autobusu pasażer nie zdążył na pociąg albo zamawia taksówkę, żeby na niego zdążyć. A potem domaga się od organizatora komunikacji publicznej zwrotu poniesionych kosztów na drugi bilet kolejowy lub na taksówkę. Jak ocenić zasadność takich roszczeń pod względem prawnym?


  • Analiza ryzyka jako narzędzie zapewniania bezpieczeństwa w transporcie publicznym

    Autor: Adam Mańka, Ilona Mańka, strony: 23-30

    Analiza ryzyka jest narzędziem służącym do zapewnienia bezpieczeństwa, które samo w sobie jest pojęciem względnym i definiowane jest często jako stan, w którym nie odczuwamy realnych zagrożeń.


  • Gdzie kucharek sześć..., czyli o kolei regionalnej

    Autor: Michał Wroński, strony: 31

    Samorządy zaczęły tworzyć własne spółki przewozowe, które nie tonęły w długach i na których działalność marszałkowie mieli realny wpływ. Z punktu widzenia pasażera trudno mieć o to pretensje - wraz z nowymi spółkami na torach pojawiło się sporo nowego taboru.


  • Ma być prościej i elastyczniej

    Autor: Agnieszka Piwowarczyk, strony: 32-36

    Nowe przepisy prawa zamówień publicznych są odpowiedzią na zmieniające się realia rynkowe, społeczne i gospodarcze współczesnych państw członkowskich Unii Europejskiej.


  • Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność!

    Autor: Wojciech Bąkowski, strony: 37-38

    Słowa "Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność!" wypowiedziane przez Krzysztofa Olszewskiego, prezesa fabryki Solaris na konferencji w Hanowerze w 2006 roku zapowiedziały nową erę w strukturze produkowanych autobusów oraz w organizacji wewnętrznej przewoźników i sieci komunikacyjnej miast.


  • Strategie dynamicznego zarządzania potokami ruchu

    Autor: Grzegorz Karoń, strony: 39-46

    Głównym celem dynamicznego sterowania i zarządzania ruchem w systemach transportowych objętych kongestią jest zmniejszenie liczby pojazdów poruszających się w sieci w tym samym czasie.


  • Organizatorzy transportu publicznego i przewoźnicy a media społecznościowe

    Autor: Przemysław Żukiewicz, strony: 47-52

    Ogromna popularność mediów społecznościowych powoduje, że coraz częściej stają się one przedmiotem zainteresowań badaczy. Do tej pory powstało w Polsce wiele opracowań dotyczących strategii marketingowych firm, organizacji czy osób prywatnych, które skutecznie wykorzystują media społecznościowe w swojej działalności. Wciąż jednak niewiele uwagi poświęca się internetowej aktywności instytucji świadczących usługi publiczne, w tym zwłaszcza usługi transportowe.


  • Komunikacja na grafikach

    Autor: Angelika Gromotka, strony: 53-56

    Projekty graficzne to ważny, komplementarny element komunikacji z pasażerem w transporcie publicznym. Przekazują informacje, ułatwiają podróżowanie oraz kształtują wizerunek przedsiębiorstwa komunikacyjnego.


  • Model do składania i kazimierska noc

    Autor: Andrzej Zowada, strony: 57-58

    Wrzesień w Tramwajach Śląskich to od lat miesiąc obfitujący w organizowane przez firmę atrakcje dla pasażerów. W tym roku, wśród wielu ciekawych propozycji ze strony tramwajowej spółki, znalazły się dwa konkursy - modelarski i fotograficzny.


  • Pociąg i autobus w Google Maps

    Autor: Patryk Tuzgier, strony: 59

    Z Google Maps w zdecydowanej większości przypadków korzystamy, gdy chcemy ustalić trasę dojazdu samochodem z punktu A do punktu B. Teraz, dzięki działaniom organizatorów transportu publicznego w obrębie między innymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, wyszukując najodpowiedniejszą trasę przejazdu możemy sprawdzić, jak w dane miejsce dojechać pociągiem czy autobusem.


  • Inwestycyjne plany Tramwajów Śląskich

    Autor: Patryk Tuzgier, strony: 60-61

    Czyli modernizacja 100 kilometrów torów, budowa trzech nowych linii i zakup 40 pojazdów.


  • Przyjazny moloch

    Autor: Łukasz Słania, strony: 62-66

    Metro w Seulu należy do największych tego typu systemów komunikacji publicznej na świecie. Jest to sieć skomplikowana, aczkolwiek przyjazna dla pasażera, także z Europy. Turystę wspomaga bowiem przejrzysta i przyjazna informacja w języku angielskim na stacjach, peronach i w wagonach metra. Podobnie zorganizowana jest komunikacja autobusowa. Dzięki temu nawet nieznający miasta turysta może się swobodnie poruszać transportem publicznym.


Ostatnie wydania

2/2017

2/2017

1/2017

1/2017

4/2016

4/2016

Ten serwis używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki zmień jej ustawienia.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza akceptację stosowania plików cookies.
Informacja o plikach cookies.

Akceptuję