Przejdź do treści strony
Data publikacji: 03.01.2011

Zamień wóz na bus


Kampania "Zamień wóz na bus" przeprowadzona została we wrześniu 2007 roku. Zainaugurowano ją 13 września w kilkunastu największych miastach Polski (m.in.: Warszawa, Wrocław, Poznań, Katowice, Olsztyn, Opole). KZK GOP akcję przeprowadziło na terenie 23 gmin Aglomeracji Śląskiej.


Kampania trwała tydzień - do 22 września - w tym czasie o zaletach komunikacji miejskiej mieszkańcom przypominano poprzez plakaty porozwieszane w autobusach, rozdawane ulotki oraz informacje w prasie, radiu i telewizji. Kulminacyjnym punktem akcji stał się Dzień bez Samochodu (odbywający się 22 września). Corocznie w tym dniu posiadacze samochodów, na podstawie dowodu rejestracyjnego samochodu oraz dokumentu tożsamości w pojazdach komunikacji KZK GOP mogą jeździć za darmo.

Plakat i hasło "Zamień wóz na bus" wymyślił student katowickiej ASP, Szymon Prandzioch. Przyświecało ono obchodom Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz Dnia Bez Samochodu, organizowanym przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej.

Plakat "Zamień wóz na bus" pojawił się na tyłach stu autobusów obsługujących linie KZK GOP w Metropolii Górnośląskiej, według szacunków, dotarł do blisko 3,5 mln mieszkańców, zwłaszcza kierowców samochodów osobowych, do których kampania ta była kierowana. Do akcji włączyły się lokalne media, informacje i artykuły można było znaleźć na łamach "Echa miasta" - bezpłatnego pisma rozdawanego na skrzyżowaniach, które najczęściej trafia do kierowców stojących w korkach. Podobny cykl artykułów opatrzonych plakatem "Zamień wóz na bus" pojawiał się codziennie w "Dzienniku Zachodnim" - największym regionalnym piśmie codziennym na Śląsku. Na jego łamach przeprowadzono też konkurs na wiedzę na temat KZK GOP i komunikacji publicznej, w którym nagrodami były bilety okresowe. Do korzystania z autobusów i tramwajów zachęcały autorytety i osoby znane z życia publicznego regionu - aktor znany z popularnego kabaretu Rak - Krzysztof Respondek; patron i promotor akcji trzeźwościowej "Dziękuję nie piję!" - ks. Piotr Brząkalik, oraz rzecznik Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP - Alodia Ostroch, które wystąpiły w reklamie "Zamień wóz na bus", emitowanej w regionalnym paśmie TVP3.

W centrach Sosnowca, Gliwic i Katowic, w godzinach od 10.00 do 14.00 parkował specjalny autobus, a pracownicy KZK GOP oraz członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej rozdawali ulotki edukacyjne, uświadamiające mieszkańcom zwłaszcza ekonomiczne i ekologiczne zalety transportu publicznego.

 

Na zakończenie Tygodnia Zrównoważonego Transportu, w tzw. Dniu bez Samochodu półtora tysiąca osób bawiło się na wspólnym festynie zorganizowanym przez KZK GOP i spółkę Tramwaje Śląskie S.A. na terenie zajezdni w Katowicach Zawodziu. Największym zainteresowaniem cieszył się "mały kurs motorniczego", czyli możliwość poprowadzenia tramwaju pod okiem doświadczonego instruktora - chętnych było tak dużo, że trzeba było stać w godzinnej kolejce. Niemałym zainteresowaniem cieszyły się też pokazy policji, straży pożarnej, harcerzy ratowników - którzy przy okazji uczyli także jak udzielić pierwszej pomocy komuś, kto zasłabnie w tramwaju, lub tłumaczyli dlaczego trzeba skasować bilet. Wielką atrakcją była też przejażdżka po Katowicach zabytkowym tramwajem.

 

Patronat medialny nad kampanią "Zamień wóz na bus" na Śląsku sprawowali: Dziennik Zachodni, Echo Miasta, Radio Piekary, Telewizja Polska Oddział Katowice

Akcja miała na celu uświadomić kierowcom, że komunikacja publiczna może być odpowiedzią na negatywne konsekwencje wynikające z nadmiernego ruchu samochodowego w miastach oraz zachęcić jak największą liczbę osób do używania alternatywnych form transportu takich jak komunikacja publiczna, kolejowa, piesza lub rowerowa. W czasie kampanii skupiono się także na uświadamianiu negatywnego wpływu indywidualnej motoryzacji na jakość życia oraz podkreślano zalety, jakie niesie dla ekologii korzystanie z komunikacji zbiorowej. W czasie kampanii starano się także uświadomić, jak dużą rolę odgrywają lokalni partnerzy - administracja publiczna, samorządy, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, społeczeństwo, którzy wspólnie mogą działać na rzecz rozwiązywania problemów generowanych przez indywidualny transport samochodowy.

Zamień wóz na bus, ponieważ:

  • 90% trującego tlenku węgla w miastach pochodzi z rur wydechowych samochodów;
  • wg ustaleń Banku Światowego, straty bezpośrednie w wyniku wypadków drogowych w Polsce wynoszą ok. 2,7% PKB, czyli 3 miliardów dolarów rocznie;
  • samochody zajmują zbyt dużo miejsca i jest ich po prostu za dużo w porównaniu z ilością i rozmiarem ulic, w dodatku, mimo rosnących korków i problemów z parkowaniem, ilość samochodów na drogach ciągle się zwiększa!
  • samochód jest najbardziej "pożerającym przestrzeń" środkiem komunikacji: rower zajmuje 4 razy mniej miejsca a autobus zmniejsza przestrzeń zajmowaną przez jednego pasażera do 30 razy!;
  • stanie w korkach to strata czasu!
  • koszty infrastruktury samochodowej i tak zwane koszty zewnętrzne transportu (w tym ponad 90% stanowią koszty ruchu samochodowego), czyli leczenie ofiar spalin, hałasu i wypadków, zajęcie powierzchni, niszczenie budynków, skażenie środowiska, stanowią w Europie według Raportu Europejskiej Agencji Środowiska (TERM 2001) 8% produktu krajowego brutto;
  • polskie miasta znacznie więcej wydają na budowę nowych dróg i mostów niż na doinwestowanie ciągle stosunkowo gęstej sieci tramwajowej i komunikacji autobusowej, tymczasem z badań europejskich (raport Europejskiej Agencji Środowiska) wynika, że pod względem efektywności inwestowanie w transport publiczny jest o wiele bardziej skuteczne niż budowanie nowych dróg.
  • linia szybkiego tramwaju, czy miejskiej kolei może w ciągu godziny przewieźć 60 tys. pasażerów w obie strony, podczas gdy dwustronna trzypasmowa autostrada tylko 7,5 tys.;
  • w godzinach szczytu linia transportu publicznego z wydzielonym pasem może przetransportować od 2 do 4 razy więcej pasażerów niż prywatne samochody poruszające się po ulicy;
  • na dojazd do pracy na odległość 10 kilometrów tam i z powrotem samochód potrzebuje od 10 do 30 razy więcej przestrzeni niż transport publiczny.
  • gdyby wszyscy kierowcy tkwiący w ciągu godziny w korku między Katowicami a Sosnowcem wsiedli do autobusów, zmieściliby się w dziesięciu autobusach.

Ten serwis używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki zmień jej ustawienia.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza akceptację stosowania plików cookies.
Informacja o plikach cookies.

Akceptuję